Ik ga de Opaalkust gaan verkennen in het noorden van
Frankrijk. De Opaalkust is een kuststrook langs het Kanaal in de
regio Hauts-de-France en gaat van Duinkerke tot Berck
aan de monding van de rivier Authie. Eerst zal ik naar Boulogne-sur-Mer rijden
en de stad verkennen. Nadien volg ik de kustlijn naar het noorden en zal de
charmante badplaats Wimereux gaan bezoeken. De kuststrook langs het Nauw van Calais bij Cap Blanc-Nez en Cap Griz-Nez kenmerkt
zich door hoog boven de zee uitstijgende krijtrotsen. Ik ben dan ook deze twee kapen
aan het Nauw van Calais gaan verkennen.
Ik vertrek vroeg naar Boulogne-sur-Mer. De stad heeft
rond de 43.000 inwoners die op 8,4 km² wonen. De inwoners van
Boulogne-sur-Mer heten hier Boulonnais. Bij mijn aankomst parkeer ik mijn wagen
juist buiten de stad, nl in de gemeente Saint-Martin-Boulogne. De plaats maakt
deel uit van het arrondissement Boulogne-sur-Mer. Ik
vertrek vanaf hier per fiets naar de grootstad Boulogne-sur-Mer. Ik kan in
Saint-Martin-Boulogne nog de kerk Saint-Martin zien en een beetje verder een
herdenkingsmonument voor oorlogsslachtoffers van de Eerste en Tweede
Wereldoorlog.
Het fietsen gaat nu in dalende lijn naar de stad
Boulogne-sur-Mer. Op een bordje bij binnenkomst in de stad geven de vier
bloemen aan dat Boulogne-sur-Mer gelooft in de kracht van bloemen, in de kracht
van de natuur en kleuren. Het nationale label van “de vier bloemen” is de
hoogste onderscheiding die wordt toegekend aan dorpen en steden die zorgen voor
een aangename leefomgeving. Boulogne-sur-Mer zorgt dan ook dat de binnenstad er
fleurig bij ligt. Bloemrijke perkjes hier, heerlijk geurende bloemen daar. Zeg
het maar met bloemen.
De stad bestaat eigenlijk uit twee delen, nl de hoge stad
(ville haute) en de lage stad (ville basse). Ik kom eerst aan bij de hoge stad,
gevormd door stadsmuren gebouwd tussen 1227 en 1231 in opdracht van Philippe
Hurepel. Het eerste wat ik zie buiten de stadsmuren is weer een oorlogsmonument.
Dit monument herdenkt de inwoners van Boulogne-sur-Mer die zijn omgekomen
tijdens de Eerste en de Tweede Wereldoorlog en de oorlogen in Indochina
(1946-1954) en Algerije (1954-1962). Het monument is gemaakt van marmer en
heeft een hoogte van 7 meter en een breedte van 12 meter. Het wordt omgeven
door een metselwerk waarop de namen van doden zijn gegraveerd en heeft een
totale lengte van 24 meter en is 12 meter diep.
Ik kom bij de toegangspoort Neuve en ga via deze poort naar
het middeleeuwse stadsdeel. In totaal zijn er hier 4 toegangspoorten te vinden
naar het middeleeuwse stadsgedeelte. Hier kan je belangrijke historische
monumenten vinden. Als eerste kom ik de Onze-Lieve-Vrouwbasiliek (of Basilique Notre-Dame)
tegen, die met zijn hoogte van 100 meter boven de stad rijst. Men was momenteel
bezig met de restauratie van het 100 meter hoge gedeelte onder de koepel en de
toren is volledig omgeven met een bouwsteiger of stelling. Deze werd gebouwd in
de 19de eeuw op de ruïnes van een middeleeuwse kathedraal. Het kerkgebouw werd
erkend als basilica minor in 1879. Een basilica
minor is een eretitel voor een rooms-katholiek kerkgebouw met
een uitzonderlijke betekenis. Kerken met deze eretitel worden basiliek genoemd.
De crypte van deze basiliek is één van de grootste van Frankrijk. De
basiliek werd beschermd als monument in 1982. De bouw van de huidige
basiliek werd gestart in 1827 en het ontwerp is van de priester/architect
Benoît-Agathon Haffreingue. Hij wist de benodigde steun en gelden bijeen te
krijgen om een monumentaal bouwwerk te realiseren. Het gehele werk duurde van
1827 tot en met 1870 toen de westelijke torens werden voltooid.
De huidige basiliek is eigenlijk een dubbele kerk. Er is
namelijk de klassieke kerk waar je eerst binnenkomt en als je verder loopt is
er nog eens een extra kapel onder de koepel. In de koepel van de kapel zal je
het houten beeld van Onze-Lieve-Vrouw van Boulogne vinden. Eén keer per jaar
wordt dit beeld nog in een processie rondgedragen ter ere van haar. Je kan hier
ook een bezoek brengen aan de crypte, die in mei 2015 werd heropend na een
grondige restauratie. De crypte is bovendien de langste van Frankrijk en
dateert nog uit de Romeinse tijd. Ik ben deze crypte niet gaan bezoeken. De
kerk heeft meerdere oorlogen meegemaakt en heeft verrassend genoeg geen schade
opgelopen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dit is te danken aan de met beton
versterkte pilaren en muren van de kerk. De originele structuur was namelijk
niet sterk genoeg en werd daarom in 1921 herbouwd. De stijl is te omschrijven
als neo-classicistisch en neo-Renaissance. Nabij de basiliek kan ik nog een
fontein zien waarbij het water uit een vis met twee staarten komt. Ik bewonder
nog de voorkant van deze monumentale basiliek en zie langs beide zijden van de
toegangspoort 4 grote zuilen staan.
Ik merk ook nabij de basiliek een bijhorende kleine tuin.
Hier heeft de voormalige kloostertuin plaats gemaakt voor een groene oase om in
rond te wandelen. De tuin biedt een speciaal plekje aan planten en kruiden die
tijdens de Middeleeuwen werden gebruikt. Weinig bloemen dus, maar vooral
moestuinplanten, medicinale planten, kruiden en specerijen.
Ik zet mijn verkenning verder in het middeleeuwse
stadsdeel en fiets door smalle straten met kasseien. Opvallend zijn de verschillende
bloembakken die te zien zijn voor de verschillende huizen. De bloemen en het
groen in de bloembakken fleuren hier de straat op. Een beetje verder kom ik op het
plein Place de la Résistance terecht en kan het Paleis van Justitie zien. Het
Paleis van Justitie werd gebouwd in 1852 in neoclassicistische stijl. De
beneden verdieping is in Dorische orde uitgevoerd,
de bovenste verdieping in Ionische orde. Het fronton toont vijf
allegorische figuren: Justitie, geflankeerd door Handel, Industrie, Ambacht en
Kunst. In de nissen vindt men de beelden van Karel de Grote en Napoleon Bonaparte. In 1970 werd een nieuw gebouw aan het historisch bouwwerk
toegevoegd. Onder het gebouw werden de grondvesten van een vierkante Romeinse
toren aangetroffen.
Ik bevind me eigenlijk niet zo ver van een andere toegangspoort,
namelijk de westelijke stadspoort “Porte des Dunes”. In de nis bovenaan deze
toegangspoort zie ik een sculptuur van een boot met erin het beeld van
Onze-Lieve-Vrouw van Boulogne (Notre-Dame de Boulogne) en het kindeke Jezus,
met links en rechts ervan het beeld van een engel. In de sculptuur wordt de
boot voortbewogen door de engelen. Wonderen bestaan, want het was volgens de
legende dat in 636 het beeld van Onze-Lieve-Vrouw verscheen voor de kust van
Boulogne-sur-Mer. Ook in de Onze-Lieve-Vrouw basiliek is er een levensgroot
model van Onze-Lieve-Vrouw van Boulogne in één van de zijbeuken. Tijdens de
Franse Revolutie werd de aanbidding van de Onze Lieve Vrouw verboden en het
beeld werd verbrand.
Op het plein waar het Paleis van Justitie staat kan ik
ook het statige bibliotheekgebouw zien en het Belfort. Het is één van de oudste
monumenten van Boulogne-sur-Mer. Het belfort lijkt als een oude wijze man te
waken over de inwoners van Boulogne-sur-Mer. Het bouwwerk uit de 12de
eeuw heeft zowel bloeiende als onstuimige tijden gekend, maar staat nog steeds
overeind. De bovenste verdieping dateert uit de 18de eeuw. Het
bijzondere verhaal ervan is verbonden met een historisch figuur uit de stad:
Philippe Hurepel, graaf van Boulogne en zoon van de Franse koning Filips II van
Frankrijk. Voordat het een belfort werd, was deze indrukwekkende toren, de oude
donjon van het kasteel. In 1226 besluit Philippe Hurepel om zijn kasteel naar
de meest kwetsbare hoek van de oude binnenstad te verplaatsen. Hij schenkt zijn
oude kasteel aan de elite van de stad, die van de donjon een belfort maakt. Als
symbool van de stedelijke vrijheid is het Belfort van Boulogne-sur-Mer
toegevoegd op de werelderfgoedlijst van Unesco. Tijdens de Middeleeuwen werden
hier rechtszaken gehouden en gevangenen opgesloten. Verder bood het Belfort
plaats aan een kapel, de woning van de cipier, het wachtershuisje en de klok
die werd geluid bij nood en brand. Boven op het Belfort wappert de vlag van Boulogne-sur-Mer.
Het heeft vlakken met een blauw en gele kleur en het witte kruis op de vlag gaat
deze gekleurde vlakken scheiden van elkaar. In het midden van het witte kruis
heb je het wapenschild van de stad. In het wapenschild zie je het beeld van een
zwaan en drie rondellen. De zwaan is het symbool voor zuiverheid en stond al op
een gemeentelijke zegel uit 1286. De rondellen komen uit het wapen van de
graven van Boulogne-sur-Mer uit de 13de eeuw.
Deze indrukwekkende toren die het Belfort is kijkt
eigenlijk uit over het stadhuis. Samen met het belfort vormt het stadhuis, dat
in de 18de eeuw werd toegevoegd, een uniek bouwwerk. Het stadhuis van
Boulogne-sur-Mer
heeft een bakstenen gevel en is gebouwd in 1734. Het gebruik van zowel baksteen
als natuursteen is in Boulogne-sur-Mer een vrij zeldzame combinatie van
materialen. De twee gebouwen alleen al zijn getuigen van de verschillende
bouwstijlen door de eeuwen heen. Het is fascinerend om dit te zien. Je kan het
wapenschild van de stad zien onder het dak van het stadhuis en het is
uitgehouwen. Links kan je een zwaan zien en rechts de drie rondellen. Het
kantoor van de burgemeester en de kamer van de gouverneurs in rococostijl
dateren uit deze bouwperiode.
Voor het stadhuis heb je het plein Godefroy de Bouillon en men
heeft hier een kortstondige tuin (Jardin Ephémère) aangelegd. Het plein is
omgetoverd tot “klein Egypte”. Aan de ene kant wou men dit elegante plein
ontdoen van lelijke voertuigen, en aan de andere kant wou men er een
aantrekkelijke plek van maken, met respect voor de beperkingen met betrekking
tot het historische karakter van de plaats. Dit is de uitdaging die de stad
Boulogne-sur-Mer heeft kunnen aangaan door op deze plaats elk jaar een
kortstondige tuin te creëren. De groene omgeving die je hier ontdekt is altijd
origineel en verrassend. De eerste tuin kwam er in 2007 en elk jaar is er een ander
thema die men uitwerkt in de tuin. Dit jaar is het de veertiende editie en was
het thema Egypte. Het is een eerbetoon aan Boulonnais Egyptoloog Auguste
Mariette (1821-1881) en dit 200 jaar na zijn geboorte. Hij is geboren in Boulogne-sur-Mer
en was één van de eerste professionele egyptologen. In 1850 ging hij naar
Egypte en tijdens deze missie organiseert hij archeologische opgravingen die
tot spectaculaire vondsten leiden. Hij heeft talrijke opgravingen verricht en
ook het Egyptisch Museum in Caïro opgericht. Van de rivier Liane, de rivier van
zijn geboorteplaats, tot aan de Nijl, waar hij begraven ligt. Auguste Mariette
werd begraven in een sarcofaag.
Ik kan hier in de tuin het volgende zien: pylonen, obelisken,
afbeeldingen van farao’s, de beelden van Horus, het steegje van de sfinxen, palmbomen
en andere planten, een vijver met waterplanten en een namaakkrokodil erin, Egyptische
hiërogliefen die het schrift vormen van het oude Egypte. Dit alles nodigt U uit
om in deze tuin een rustige wandeling te doen.
Een pyloon betekent "portaal" en is een
monumentale constructie gevormd door twee torens met schuine zijden en biedt
een toegangsdeur naar de tempel. Het wordt meestal voorafgegaan door kolossale
beelden van farao's en een paar obelisken. Je kan hier een replica zien van zo
een toegangsdeur. Op de schuine zijde nabij de toegangsdeur kan ik zowel links
als rechts afbeeldingen zien van farao’s. Een obelisk is een monolithisch
monument dat heilig is in het oude Egypte. Het staat symbool voor
vruchtbaarheid. De verticale vorm symboliseert de ziel die na de dood naar de
hemel stijgt. Horus is de hemelgod die zijn vleugels over de aarde uitspreidt.
In de Egyptische mythologie verwijst de Sfinx naar een hersenschim die een
mengeling van kracht en wreedheid vertegenwoordigt, maar ook intelligentie,
voorzichtigheid en reflectie. Traditioneel leidt in Egypte de Steeg van de Sfinxen
naar de Tempel. Hier zou je kunnen zeggen dat het je naar de ingang van het
stadhuis leidt. Een Egyptische tuin is traditioneel ingesloten om te worden
beschermd tegen de woestijnwind, zand, dieren en overstromingen van de Nijl.
Hier is de vijver versierd met waterplanten, waarvan er twee heilig zijn: de
lotus, embleem van Opper-Egypte, en de cyperus papyrus, symbool van
Neder-Egypte. Ten slotte is de laatste God die in de tuin aanwezig is, die van
water en vruchtbaarheid. Sobek, zoon van de watergodin Neith, is de krokodillen
god. Zijn aanwezigheid in de Nijl luidt een overstroming in die gunstig is voor
oogsten.
Ik zet mijn verkenningstocht in het hooggelegen stadsdeel
van Boulogne-sur-Mer verder en kom aan bij de burcht of gravenkasteel. Het
kasteel werd in 1226 gebouwd door Philippe Hurepel en was één van de beste
vestingwerken uit de streek. Het meerdere malen verbouwde gravenkasteel
van Boulogne-sur-Mer is vandaag de dag nog steeds een prachtige getuige van de
middeleeuwse geschiedenis van de stad. De onderkant van het kasteel laat hele
stukken muur zien die gebouwd zijn tijdens de Romeinse tijd. De helft van het
kasteel is gebouwd op een stadsmuur uit de 4de eeuw. In de loop der
eeuwen zijn er verschillende aanpassingen geweest. Tussen 1394 en 1416 werden
ingrijpende verbouwingen uitgevoerd door de hertog van Berry. De torens van de
16de eeuw werden deels gebouwd nadat de Engelsen een deel van het
kasteel hadden verwoest. Na aanpassingen vanwege ontwikkelingen in de
artillerie verloor het in de 16de eeuw een deel van zijn middeleeuws
karakter. Vanaf de 17de eeuw werd het kasteel gebruikt als kazerne
en na de Tweede Wereldoorlog als gevangenis. In
1974 werd het kasteel aangekocht door de gemeente. Sinds 1988 wordt het kasteel
gebruikt als stadsmuseum. De collecties in het museum omvatten mediterrane
archeologie, etnografie buiten Europa, lokale geschiedenis en beeldende kunst. Het
kasteel heeft de vorm van een veelhoek en elke hoek heeft een toren. Ik wandel
over de brug naar de toegangspoort en kom dan op de hoefijzer vormige
binnenkoer terecht. De verdiepingen werden tijdens de 18de eeuw van
ramen voorzien toen het gebouw werd gebruikt als kazerne. Een gedeelte van
de burcht is omgeven door water.
Vanaf de ingang van
de burcht kan je een wandeling maken op de stadswallen. Met een lengte van 1500
meter vormen ze een vierhoek die door vier toegangspoorten wordt doorboord en
men noemt dit hier “Promenade des Remparts”. Deze wandeling biedt een prachtig
zicht op zowel de binnen- als de buitenstad van Boulogne-sur-Mer en eveneens de
parken en tuinen aan de voet van de wallen. Ik passeer eerst de toegangspoort
Gayole. Zijn doorgang is geopend door een spitsboog en heeft twee torens. Deze
stadspoort is tijdens het beleg van Boulogne-sur-Mer in 1940 door Franse
soldaten verdedigd. Vanaf dit punt op de stadswallen zie ik in het midden van
een rond punt een sfinx staan, alsof de sfinx waakt voor de toegangspoort. Een
beetje verder heb ik van bovenaf een prachtig zicht op een doolhof. Tussen de
looppaden in het doolhof, staan er verschillende soorten bloemen en gras. Ik
zie kleine kinderen in het doolhof aan het spelen. De volgende toegangspoort
die ik tegenkom is de Porte des Degrés. Hier merk ik dat er opgravingen zijn
gebeurd. De stad Boulogne-sur-Mer voert hier momenteel herstellingswerken uit.
In de buurt van de Porte des Degrés onthulde men de aanwezigheid, enkele centimeters onder
het huidige circulatieniveau, van een metselwerk parallel aan de omheining en
gelegen in de uitbreiding van de binnen gevel van de toegangspoort. Archeologen
zijn bezig dit metselwerk, waarschijnlijk gerelateerd aan middeleeuwse en moderne vestingwerken, in
detail te bestuderen. Een beetje verder heb ik uitzicht over het park Auguste
Mariette, de Egyptoloog die in Boulogne-sur-Mer is geboren. Hier maak ik terug
een reis naar Egypte. Zijn standbeeld staat op de top van een piramide en wordt
bewaakt door 2 sfinxen. Dit mooie park met palmbomen is gemaakt als eerbetoon
aan de Egyptoloog Auguste Mariette. Je ontdekt zelfs een reconstructie van de
zonneboot die werd gebruikt om het lichaam van farao Cheops rond 2650 voor
Christus op de Nijl te vervoeren "van het Land van de Levenden naar de
Wereld van de Doden". Cheops was de tweede koning of farao van de 4de dynastie
van het oude Egypte. Momenteel kon je het park niet betreden omdat er
onderhoudswerken bezig waren aan het park. Ik zag ook dat men bezig was met de
bouw van een tweede piramide. Tijdens de wandeling krijg je een andere panorama
op de grote monumenten van de binnenstad zoals de Notre-Dame basiliek en de
burcht. Ik kom op het einde van de wandeling terug uit aan de ingang van de
burcht.
Vervolgens verlaat ik de binnenstad en ga nog eens
volledig rond de omwalling gaan en bekijk nu alles aan de buitenkant van de
wallen. Zo kom ik nog enkele standbeelden tegen. Het eerste dat ik zie is een
buste van Henri II. Hij was koning van Frankrijk van 1547 tot aan zijn dood in
1559. Op een sokkel zie ik de buste van dokter Guillaume Benjamin Amand
Duchenne. Hij was een Franse neuroloog en is geboren in Boulogne-sur-Mer in
1806. Duchenne volgde zijn schoolopleiding in Douai en studeerde
geneeskunde in Parijs, voordat hij in 1831 naar zijn geboortestad terugkeerde
om zijn praktijk uit te oefenen. Hij begon aldaar elektriciteit als vorm van
therapie uit te proberen op visserslui, een techniek die hij zijn verdere leven
bleef gebruiken en waarmee hij zich de reputatie verwierf als vader van elektrotherapie.
Een andere buste die ik tegenkom op een sokkel is van Emile Lemaitre. Hij was
journalist, historicus en filantroop. Hij studeerde journalistiek en begon als
redacteur van de krant “L’Indépendant’, die in 1832 werd opgericht in
Boulogne-sur-Mer, een stad waar hij verliefd op werd. Vijfendertig jaar lang
schreef en beheerde hij de twee kranten in Boulogne-sur-Mer: 'L'Indépendant' en
'Le Boulonnais'. Als trouwe Republikein, erg populair in de stad, werd hij
verkozen tot gemeenteraadslid en bleef dat vijfentwintig jaar. Een beetje
verder op een sokkel zie ik het standbeeld staan van Edward Jenner waarvan zijn
arm leunt op een stapel boeken. Edward Jenner (1749 - 1823) was een Engelse
arts en de ontwikkelaar van het pokkenvaccin op basis van koepokken. Het standbeeld
is ingehuldigd in 1865 ter ere van Edward Jenner. Op de sokkel zie ik een
verwijzing naar Dr. William Woodville (1752 - 1805) die een Engelse arts en
botanicus was. Overtuigd door het werk van
Edward Jenner was hij één van de eersten die vaccinatie bevorderde. Het was Dr.
William Woodville die Edward Jenner tijdens de Franse Revolutie naar Frankrijk
bracht. Ik kan hier nog een ander oorlogsmonument zien nabij de toegangspoort
Porte des Degrés. Dit monument (Monument aux Morts) herdenkt de inwoners van
Boulogne-sur-Mer die hun leven hebben gegeven in oorlogen in de 19de
eeuw, waaronder de Krimoorlog en de Frans-Duitse oorlog.
Nabij deze locatie heb
ik ook een blik kunnen werpen in de verte naar de Sint-Franciscus van
Saleskerk. De kerk werd gebouwd tussen 1857 en 1860. Het betreft een
driebeukige kerk, gebouwd in natuursteenblokken. De voorgevel bevat een
roosvenster en wordt geflankeerd door twee lage torens.