Wimereux



Ik vertrek dan met de wagen naar Wimereux, een andere badplaats aan de Opaalkust. Ik volg de hoofdweg die het dichts bij de kustlijn ligt. Ik parkeer in Wimereux de wagen nabij het Jean Guy Forcioli plein en zie hier een kunstwerk in de vorm van een luchtballon. Het mandje onderaan en over de volledige oppervlakte van de ballon is er begroeiing.

In Wimereux mondt de gelijknamige rivier Wimereux uit in de zee. Langs de rivier zie ik een kerk, het gemeentehuis en een oorlogsmonument. Het is de Onze-Lieve-Vrouw kerk van de onbevlekte ontvangenis. Deze kerk werd gebouwd van 1866-1868 in neogotische stijl en is opgetrokken uit natuursteenbrokken. De gekozen materialen zijn zandsteen, kalksteen en puin. Het dak is gemaakt van leisteen. Het werd in 1868 voor de eredienst geopend en op 27 juni 1869 ingewijd. In 1904 werd de kerk vergroot door de bouw van een transept en een nieuw koor. Aan de overkant van de straat en naast het gemeentehuis kan je een oorlogsmonument zien. Dit monument herdenkt de inwoners van Wimereux die zijn omgekomen of vermist in de Eerste en Tweede Wereldoorlog en de oorlogen in Indochina (1946-1954) en Algerije (1954-1962). Het monument werd ingehuldigd op 22 augustus 1920.

Ik wandel verder langs de rivier Wimereux naar de monding van de zee. Ik kan hier langs de rivier enkele prachtige natuurfoto’s van de Opaalkust bewonderen. Ik bereik de dijk en zie dat de zee nu komt tot aan de dijk en er is dus geen strand zichtbaar. Er staan verschillende strandcabines tegen de huizen naast elkaar op de dijk. Ik kan zelfs zien dat ze op de dijk in dubbele rijen staan. De strandcabines staan daar omdat het strand zelf te klein is. Elke strandcabine heeft een aparte naam en hebben een blauwe en witte kleur. Sommige strandcabines zijn voorzien van een mooie tekening.

Ik ontdek hier wel kleurrijke merkwaardige villa’s uit het Belle époque tijdperk. De Belle époque is een periode in de Franse en Belgische en met uitbreiding Europese geschiedenis van het einde van de 19de eeuw tot het begin van de Eerste Wereldoorlog. Tijdens de Eerste Wereldoorlog gingen velen de periode daarvoor als een gouden tijdperk beschouwen, gekenmerkt door algemene welvaart, een enorme ontplooiing van de kunsten en wetenschappen en een hoge mate van maatschappelijke rust. Er was een indrukwekkende toename van verschillende kunstvormen en -stijlen die aan het einde van de 19de eeuw en het begin van de 20ste eeuw tot bloei kwamen. De Belle époque vertaalt zich dan ook als het mooie tijdperk en ging ook gepaard met een enorme opleving van handel, verkeer en toerisme tussen verschillende Europese staten. De gruwel van de Eerste Wereldoorlog maakte daar op vreselijke wijze een einde aan.
 
Eigenlijk maken de prachtige kustvilla’s uit de Belle époque periode van Wimereux een charmante badplaats. Ze staan langs de dijk of in het centrum en laten op ongekende wijze de geschiedenis van de badplaats en zijn inwoners zien. In Wimereux wordt een unieke Anglo-Normandische bouwstijl gebruikt en de meeste villa’s worden gebouwd naar de smaak van de eigenaar. De Tweede Wereldoorlog heeft wel behoorlijke schade aangericht in de badplaats. Maar er waren wel 300 villa’s die de Duitse bezetting en de bombardementen van de geallieerden overleefden. Het zijn bouwkundige pareltjes. Deze schitterende huizen, die een poëtische sfeer uitstralen, zijn een genot voor liefhebbers van architectuur. Je kan genieten van de kleinste details en prachtige kleuren op de gevels. Een prachtig pareltje van een kleurrijke villa dat ik hier heb kunnen ontdekken is “La Frégate”. Al de verschillende villa’s dragen namen als “Romance”, “l’Aurore” of “Tilouine”... Een beetje verder zie ik verschillende rijwoningen naast elkaar. De verschillende gebouwen hebben allen op het eerste verdiep een balkon en de ramen zijn voorzien van raamluiken. Ik kan hier geen 2 dezelfde woningen vinden naast elkaar, want allen zijn ze geschilderd met een overwegend andere kleur. Met zijn oude gerestaureerde villa's en zijn rijen strandcabines op de dijk blijft Wimereux zijn schoonheid en authenticiteit koesteren. Dit maakt het voor mij dan ook een charmant en gezellig stadje. 

Populaire posts van deze blog

Condé-sur-l'Escaut

Cap Griz-Nez en Cap Blanc-Nez